Student ste. Sedite u sobi u svojoj omiljenoj fotelji, u krilu vam je laptop, a u ruci šolja sa kafom. Udobno ste se smestili i slušate predavanja. Ili ste možda osnovac? Dok vam mama prinosi doručak, vi ste već za računarom i iz svoje sobe odgovarate na pitanja nastavnika. Ne zanima vas da li je napolju toplo ili hladno, da li pada kiša ili sneg… vi ste na sigurnom. To je prava uživancija. To se zove prednost online nastave.
Na koji način online nastava donosi prednosti u učenju?
Nije, međutim, samo udobnost doma nešto što je dobro pri ovakvom načinu učenja. Prednost online nastave je mnogo veća. Bilo da ste student, srednjoškolac ili osnovac, uvek se dogodi da koliko god brzo pišete, nešto ne stignete da zabeležite. Nastavnica brzo predaje, profesor nema vremena da se vraća na već obrađeno, a kod vas prazan prostor u beležnici.
Online nastava ima rešenje za to. Samo premotate predavanje i dođete do dela koji niste stigli da zabeležite. To isto možete da uradite i ako vam nešto nije bilo jasno. Razjasniće vam se sve ako još jednom čujete. Sve je mnogo lakše, a rezultati će biti bolji.
Osim toga, prednost online nastave je i uredna soba. Nema knjiga po stolu, nisu ni rasute po podu, ne morate da ih tražite po policama, sve vam je na klik blizu. Za vas je to veliki plus, a i mame će biti zadovoljne.
Ima još jedna stvar zbog koje je online nastava u prednosti kod roditelja. Deca, koliko god stara bila, uvek su im pred očima. Sada mogu da ih posmatraju dok uče, mogu da im skrenu pažnju kako sede, da ih opomenu kad treba da isprave kičmu. To je važno pogotovu kada su osnovci u pitanju. Njihov razvoj još nije završen, a položaj njihovog tela pri učenju i sedenju su neki od glavnih krivaca za krivu kičmu. Ovako, kada im deca pohađaju online nastavu, roditelji mogu da kontolišu položaj tela njihove dece. Možda će biti malo dosadni, ali i deca će na kraju shvatiti da je to za njihovo dobro.
Kako organizovati dan za učenje?
Online nastavu, pored prednosti koje ima, međutim nije uvek lako organizovati. Posebno kada treba da je prate učenici osnovnih škola. Njihova koncentracija mnogo kraće traje, deca su nestašna, dosadi im da sede na jednom mestu, pogotovu jer nemaju osećaj da su u školi…
Za roditelje mališana koji idu u osnovnu školu nije lak zadatak da to reše. Potrebno je organizovati dan za učenje. Vreme provedeno na online nastavi zavisi od nastavnika, ali sve ostalo od roditelja. Naviknite dete da se na vreme pripremi za online nastavu. Obrok mora da bude na vreme, kad je dete sito, koncentracija je mnogo bolja. Neka na vreme bude pred svojim računarom ili laptopom, ne treba da kasni.
Naravno, ne treba preterivati. Pauza je dobro rešenje. Organizujte je tako da u to vreme dete popije sok, pojede voćku, osveži se malo tako da lako može da nastavi da prati online nastavu. Za sledeću pauzu organizujte mu vežbe. Najbolje su one za istezanje, ali i sve druge zgodne za rad u stanu. Potrebno je malo da mališanima proradi cirkulacija, to će poboljšati i koncentraciju. Radite sa njima vežbe, pravite im društvo, nije lako sam sve to obaviti. U društvu je sve lakše i bolje.
Ni studentima ovo ne pada lako. Iako stariji i zreliji, i njima opadne koncentracija, obično baš onda kada je najpotrebnija. I njima je neophodna organizacija dana za učenje. Moraju da naprave plan za taj dan, koliko će slušati predavanja, kolika će im biti pauza, koliko će učiti, šta će od gradiva preći.
Ako rade na računaru ili laptopu bilo bi poželjno da telefon ostave sa strane, da ne odgovaraju na pozive prijatelja, da to obave posle nastave i učenja. Ako online nastavu prate putem mobilnog telefona, bilo bi poželjno da satnicu pošalju prijateljima, da ih ne uznemiravaju u vreme kada uče ili su „na vezi” sa profesorom. S vremena na vreme i oni moraju da se malo protegnu, da urade neku vežbu za leđa, da pojačaju koncentraciju. Ne smeju da zaborave na unošenje tečnosti, vrlo je bitno da se ne zanesu, da ne dehidriraju. Od toga kako se organizuju zavisi i uspeh.
Računarska oprema i različite platforme koje olakšavaju praćenje online nastave
Za uspešno pohađanje online nastave vrlo su bitna i „pomoćna sredstva”. I studentima, i srednjoškolcima i osnovcima za rad su potrebni desktop računari ili laptopovi. Naravno, moraju da imaju instaliranu i neku od aplikacija, poput Google Classroom (Google učionica), Zoom, Microsoft Teams, Hangouts, Moodle platforma, Edmodo…
Za online nastavu u Srbiji trećina koristi Google Classroom. Najpogodnija je i nastavnicima i đacima. Ona im omogućava da budu i vizuelno i putem tona u kontaktu. Ako se dogodi da se iz nekog razloga ne vide i ne čuju, mogu međusobno da komuniciraju putem četa. To se, na primer, jednom roditelju đaka sedmaka najviše i dopalo. Imali su problem sa vizuelnom i zvučnom komunikacijom, pa je dete pribeglo četu. Tako je javilo nastavniku da čuje sve, ali da ne može da se javi. Đacima je pogodna i zbog toga što mogu da zamute pozadinu i sakriju eventualni lom ili izaberu pozadinu koju sami žele.
Nastavnicima je zgodna zato što mogu da zabrane pristup đacima iz drugih odeljenja, a mogu i da kontrolišu učeničke aktivnosti tako što im ograniče pristup i spreče nepotrebnu komunikaciju između đaka. S druge strane, uz pomoć Meet sastanka, kontolisanju mikrofona i formiranju posebnih soba omogućavaju maloj grupi učenika da rade timski.
Microsoft Teams je prikladna aplikacija za sve jer mogu da se sačuvaju predavanja, beleške ili zadaci. Posebno je značajna za studente jer preko nje mogu da rade na zajedničkim projektima, a ako koriste video i zvučne elemente, mogu da se vide i razgovaraju sa kolegama.
Hangouts je dobar jer sve prepiske koje ste imali preko njega mogu da se pronađu putem Gmail-a za web. Osim toga, preko Hangouts-a svi koji znaju vašu mejl adresu ili broj mobilnog mogu da vas nađu u svako doba i na svakom mestu.
Preko Moodle platforme đaci i studenti mogu da pristupe online biblioteci, elektronskim knjigama, podacima vezanim za školu ili fakultet i tako dobiju sve neophodne informacije.
Edmodo platforma je najznačajnija za dobru organizaciju rada. Svima se nekada dogodilo da se preklope slobodne aktivnosti sa dopunskim časovima. E, tu upravo stupa na scenu Edmodo. Preko njega se lakše uspostavlja kontakt između nastavnika i roditelja, može se faktički tako održati i roditeljski sastanak.
Mogućnosti su zaista velike. Koju god platformu škole ili profesori odaberu, neće pogrešiti. Što se tiče đaka i studenata, da bi sve bilo kako treba, biće im potrebna još neka dodatna oprema za laptop i desktop računare.
Za bolji zvuk, na primer, da jasno čuju nastavnika, bežični zvučnici (ima ih raznih veličina, jačine i oblika), zatim kamera, dobar miš, podloga za miš i još bolja tastatura olakšaće praćenje nastave i obavljanje domaćih zadataka.
Pored dobre računarske opreme i organizacije, motivacija za učenje je najbitnija
Ipak, za dobre rezultate, pored dobre računarske opreme i organizacije, potrebna je volja za učenjem. Kako motivisati dete da prisustvuje online nastavi? Kako motivisati sebe za učenje?
Učenje nije lako, ali se na kraju isplati. To treba ponavljati detetu, navesti mu pozitivan primer iz okoline, podsetiti na loše primere. Naučiti ga da znanje nema cenu, da je to prednost koju će uvek imati i koju mu niko ne može oduzeti.
Ako ste student, sebe treba podstaći činjenicom da uz znanje dolazi i samopouzdanje, prodornost, zaposlenje, samostalnost… Ne može se lako doći do toga, ali je zato slađe kada se postigne uspeh.
Ostavite komentar